Brygdag: Lagerøl i varmen – top eller flop?

For nogle måneder siden købte jeg nok ingredienser til tre nye bryg. Der var til at lave pilsner, THE GIMP IMP. og KONEBAJER

Først i dag bryggede jeg pilsneren, som naturligvis skal undergæres med en rigtig lagergær. Men ved indkøbet i sin tid tænkte jeg ikke på, at sådan noget lagergær gerne skal stå koldt, hvis øllen skal blive en rigtig lagerøl. Jeg ejer ikke termostatstyrede gæringsaggregater, der kan justeres til den rette temperatur med en træfsikkerhed på +/- 0,3 grader og lignende (endnu!). Ikke engang plads nok i køleskabet har jeg. Så om sommeren har jeg pænt svært ved at at gære på temperaturer meget under 17-18 grader.

Derfor havde det nok været en idé at lave lagerøllen først, da indkøbet blev gjort i de kolde måneder, hvor det havde været en smal sag at smide gærspanden i udestuen eller værkstedet, hvor temperaturen er mere optimal for en lagergær. Men hvis det ikke bliver en pilsner/lagerøl, hvad fa’en bliver det så?

En kammerat nævnte for nylig, at så må det jo blive en steam beer. Jeg har før hørt om og drukket steam beer, så jeg slog det op. Og sørme, om ikke steam beer er en øl gæret med en undergær, men ved højere temperaturer a la overgær! Skidesmart!

Så i skrivende stund står der en pilsner på spanden med en lagergær, som udsættes for ale-temperatur. Det kan umuligt gå galt. Hvis det gør, må det blive en læringsfejl. I hvert fald glæder jeg mig til at smage på varen.

Her er lidt billeder fra brygdagen, hvor svigerfar gjorde mig selskab.

Er du interesseret i opskriften på denne øl, kan du se den på min Brewfatherprofil

En tanke omkring “Brygdag: Lagerøl i varmen – top eller flop?

  1. Pingback: Batch #9: DANK DAMP | Ember Bryg

Skriv en kommentar